HTML

A blogger neve: "ádáz próféta"

Friss topikok

  • Adani: A videokártya screen loggere hova mentette a kepernyokepet? Honnan volt eprom égető ill. Hogy sike... (2021.06.20. 21:22) Hekk-háború
  • maztro: tothbalint.info - Akik még nem értesültek Februárban bekövetkezett haláláról (ezen a blogon jelenl... (2020.05.13. 00:07) Nem tehetek róla (3/3)
  • dangbird: A "folytatás holnap" nem úgy értendő, mint a Bujdosó esetében, hogy "majd egyszer", hanem tényleg ... (2020.01.06. 11:32) Nem tehetek róla (1/3)
  • dangbird: @Kither Deckel: Ez mire vonatkozott? (2019.08.15. 14:40) Kupaktanács
  • Erich: Somlósi Lajos anyagai szerintem a legjobban csak az vele a probléma,hogy nagyon kevés ember jut el... (2018.12.23. 18:55) Újra az egészséges étkezésről - olvasói levél

Címkék

13 (1) 2010 (1) advent (1) Ákos (1) borg (1) cameron (1) Chase (1) Csillagok Háborúja (1) Cuddy (1) disney (1) download (1) Dűne (1) dvd (1) dvdrip (1) film (1) filmezés (1) filmrendezés (1) Flynn (1) Foreman (1) forgatás (1) Frank Herbert (1) George Lucas (1) hangszerkesztés (1) Harry Potter (1) házi (1) House (1) Imája (1) J. K. Rowling (1) karácsony (1) katona (1) készítés (1) Kétfarkú (1) kórház (1) kutya (1) Luca (1) master (1) movie (1) népmese (1) part (1) rajzfilm (1) Rapunzel (1) Rasa (1) star (1) Star Wars (1) Tangled (1) Taub (1) tomcat (1) Törley (1) torrent (1) Trek (1) utómunka (1) választás (1) viccpárt (1) videó (1) videószerkesztés (1) Walt (1) Wilson (1) yang (1) yin (1) Címkefelhő

BKV-Hekk

2012.02.09. 12:25 dangbird

Az alábbiakban egy elméleti, kombinatorikai érdekesség következik. Senkit nem akarok csalás vagy bármi egyéb rosszaság elkövetésére biztatni... :)

Még a rendszerváltás előtt, amikor a buszokon kattintós-lyukasztós jegykezelő automaták voltak, kisiskolásként nagy nehezen kiszámoltam, hányféle variációt tudnak ezek lyukasztani a 3x3-mas kis „táblázatba”. ...jó, ez még sokkal-sokkal azelőtt volt, hogy kombinatorikát tanultam, ahol újra találkoztam ezzel a témával – a tanár ezt használta a variációszámítás oktatásának egyik példájaként. A legtöbb ember elcsodálkozik, mikor szembesítik vele, hogy mennyire kevés féle számsort tudnak lyuasztani ezek az automaták.

Hány variáció is van?

Több tízezer, vágja rá a matematikai analfabéta.

A készülékek mindig 3 lyukat ütnek, sosem 2-t, vagy négyet. Így gyakorlatilag minden egyes variáció leírható egy 3 jegyű számként. 3 jegyű számból hány is van? Ez ugye attól függ, hogy a 015, 089, 002, és hasonlóakat is beleszámolom-e. Tehát egy diplomatatáska zárjának ugye 10*10*10, tehát ezerféle kombinációja van 000-tól 999-ig. (Egyszer kinyitottam egyet úgy, hogy kb. 800 kombinációt végigpróbálgattam...)

Igen ám, de a BKV-jegyen 0 nincsen, tehát ez az ezres érték máris 9*9*9-re redukálódott.

De ha már 9-9-9-nél tartunk: 999-es kódot tudunk lyukasztani? Ugye nem, mert mindig 3 lyuk van 3 különböző helyen! Tehát ha a 9-est kilyukasztottuk, a második lyuknak már csak 8 féle helyből választhatunk, a harmadik lyuknak pedig csak 7 szabad hely marad.

Tehát ha a 773, 464, 822 és hasonló kombinációkat is kizárom, akkor 9*8*7 kombináció marad összesen.

...bizony ám, de ez még kombináció, nekünk pedig variáció kell, amihez a kombinációk számát el kell osztani a permutációk számával. ...na, most ezt csak az értette, akinek nem is kell magyarázni az egészet. Szóval, az 147 és a 714 között a diplomatatáska zárján van különbség – de a jegyen nincs. Ha van 3 számjegyünk, hányféleképpen állíthatók sorba? A sorbaállítás lehetőségeit nevezik permutációnak, és számuk n elem esetén n! – magyarán, az első helyre még 3 számjegy közül választhatok, a másodikra már csak 2 közül, végül az utolsó helyre csak a megmaradt 1 számjegyemet tehetem. Ez minden esetben igaz, ha dolgokat akarunk sorbaállítani, pl. 6 elem esetén 6! = 720 a permutációk száma, a jegyeknél maradva viszont 3! = 1*2*3, tehát:

A variációk száma 7*8*9 / 1*2*3. Mielőtt elkezdenénk a számológépet verni, ez fejben egy pillanat alatt kiszámítható: először is egyszerűsítünk, tehát a számláló 9-esét a nevező 3-asa 3-asra redukálja, a 8-ast pedig a 2-es 4-re, tehát 7*4*3-mat kell kiszámolni. Másodszor is, az ilyen számsoroknak nem esik neki a gyakorlott fejszámoló, 7*4=28, aztán a 28-at szorozd hárommal, kösz... Hanem azt mondom, hogy 7*3=21, és 21*4 = 84.

84. Ennyi variációja van egy BKV-jegykezelő automatának összesen. Mármint egy MSZP-snek. A Fideszesekre ilyen trükk nincs. (A színük alapján társítom őket pártokkal.) Vagyis ha 84 jegyet hordunk a zsebünkben sorba rendezve, meg néhány használt jegyet tesztjegynek, gyakorlatilag minden MSZP-s buszon ingyen utazunk, ez pedig még most is a járművek 1/3-a. Akinek nincs pénze 84 jegyre, akár össze is guberálhatja: az emberek rendszeresen eldobálják a használt jegyet a megállókban, járműveken, még az olyan viszonylatokon is, ahol összesen 4 jármű közlekedik, tehát 4 jeggyel a járaton a végtelenségig lehetne utazni – illetve addig, amíg át nem állítják az automatákat, ez nem tudom, milyen rendszerességgel történik meg, de a BKV-t ismerve mondjuk... 35 évente?

Aki ennek a kiszámolását helyből, fejben megoldotta, annak jöjjön egy kicsivel nehezebb feladvány:

Ha az ellenőrrel elhitetem, hogy véletlenül fordítva dugtam be a jegyet, akkor összesen hány jeggyel tudnék az MSZP-s buszokon ingyen utazni?

Minden variációnak van egy tükrözéssel nyert párja, tehát az 125-nek a 235, az 159-nek a 357, stb. Tehát 84/2 = 42 pár. Igen ám, de vannak olyan minták, amelyek „önmaguk párjai”, mert szimmetrikusak, tehát nem felezhetem el a számukat. Először is ezeket kell megkeresni.

123, 456, 789 értelemszerűen, valamint 153, 183, 246, 468, 279 és 579. Kihagytunk valamit? Bizony, a 258 a tizedik. Van még? ....ööö, nincs. Tehát a 84 mintából 10 szimmetrikus, 74 nem az. 74/2 = 37, plusz a 10 szimmetrikus: 47.

És akkor már bele se menjünk abba, hogy még pl. az 124-et eladhatom egy nem eléggé bedugott 457-nek, és a többi. Mert hiszen nem a csalás a célunk, csak egy kis matekgyakorlatozgatás..... Ezért nem írom meg, hogy a fideszes automatáknál, akár a metróban is, hogyan lehetne többször használni egy jegyet. De lehetne.

„Don’t you see? There isn’t a test that’s been created a smart man can’t find his way around.”

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://marioatreides.blog.hu/api/trackback/id/tr796226202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steinerista 2012.02.10. 13:17:34

Ez tényleg csak matekpélda, nem 100%-os megoldás. Mit csinálsz ha már ott áll az ellenőr a buszon, amikor felszállsz és téged figyel? Leugrasz? :D Egyébként tapasztalataim szerint az ellenőrök legalább kétharmadától tudsz venni jegyet olcsóbban, kommunikáció és hangerő kérdése az egész egy nem tömött járaton. Illetve az ultimate megoldás (kivéve metró és éjszakai járatok): álcázd magad delíriumos hajléktalannak, vagy iszonyatos bűnöző kisebbségnek. Metrón december óta lejárt bérlettel járok általában (közös bérlet), a titok a felmutatás mikéntjében van. Éjszakai járatra a belvárosban nem létezik semmilyen megoldás, csak olyan, ami többe kerül a jegynél... Én azért írtam ide, hogy csaljatok, hátha előbb csődöl be a BKV.

prelives 2012.02.12. 11:19:07

Minden megoldási kényszer kérdése, ha rá vagy kényszerítve, hogy megoldást találj, akkor keresni fogod és meg is találhatod. Nálam az első lépcső, hogy más utat választottam, így is megoldható volt; metró helyett villamossal mentem, mert oda könnyebben feljutottam, ha ott ellenőriztek volna tuti anarchistába kell átmenni, vagy kinek mi a vérmérséklete, szituáció függő. Persze, ha túl sok a konfliktus jöhet más trükközés. A lényeg, hogy elvből nem fizetek semmit a BKV-nak. és ha szereted az elveidet, azt próbálod megvalósítani...

Inlakesh 2012.02.12. 21:50:33

prelives: Remélem elvből nem is használod a BKV-t, vagy ha mégis, akkor elvből odaadod azoknak az embereknek a jegy árát, akiknek muszáj megvenni a bérletet minden hónapban, és többek között neked is köszönhetik a csapnivaló szolgáltatásért cserébe elkért magas árat.

steinerista 2012.02.12. 22:34:18

Inlakesh: ezt régen még én is elhittem. De a szolgáltatás megfizetésével csak a korrupciós pénzekhez adsz hozzá, meg a törlesztőrészlethez, mert az okosok is hitelcsapdában vannak cégként és magánszemélyként egyaránt. Mert hogy nem a takarítót, karbantartót fizetik meg az én jegyem árából, az tuti. Pedig én csak erre vagyok hajlandó adni, meg benzinre és pilóta kenyerére. Végkielégítésre nem. Ha hirtelen így kezdenének el hozzáállni a kedves fővárosi polgártársak, na az, az vicces lenne :) De mi nem merünk engedetlenkedni. (Hozzáteszem könnyen beszélek, minden hónapban kapok bérletet. Csak ketten használjuk és hozzám ritkán kerül.)

2012 2012.02.13. 11:20:50

"többek között neked is köszönhetik a csapnivaló szolgáltatásért cserébe elkért magas árat" - ezt komolyan gondoltad? Ahogy Steinerista írta, a BKV és a MÁV úgy működik, hogy kiszorítanak egy üzemeltetési minimumot, lerobbanás előtt álló buszokkal, 40 éve nem takarított vonatokkal, fűtetlen szerelőcsarnokokkal, stb., és a többi pénz eltűnik nokiás dobozokban. Tehát ha 320 forinttal több bevétele van a BKV-nak, akkor 320 forinttal több pénzt lopnak el. Ha akkora nagy igazságérzeted van, jegyvásárlás helyett néha a buszvezetőnek add oda a 320 forintot. Egyébként én régebben olyan ritkán használtam a BKV-t, hogy az utcán talált vadonatúj jegyekkel meg tudtam oldani.

Inlakesh 2012.02.13. 12:58:00

"- ezt komolyan gondoltad? Igen, mivel benne van az a kifejezés, hogy TÖBBEK KÖZÖTT. Nem akarom én védeni - sőt, nem is védem - a korrupt bkv vezetést, de ne gondolja azt senki, hogy a jegybevételt mind elsípolják. Egyébként, ha valaki utazik a BKV-val, de nem fizet érte, akkor ő is lop, akár a korrupt vezetőség. Igaz, nem annyit, de a lopás ettől még lopás. Ha azzal akarjátok tönkretenni a rosszul működő céget, hogy nem vesztek jegyet, akkor tegyétek, de cserébe legalább ne is használjátok a szolgáltatásait, ha már sok más ember kötelezően kell fizessen, mert másképp nem tud bejárni iskolába vagy dolgozni. A BKV-t azzal is tönkre tudod tenni, hogy szimplán egyszerűen nem tartasz rá igényt, ezáltal csökkentve a piacát. "Ha akkora nagy igazságérzeted van..." - Neked talán nincs? Akkor mégis mi a fenének kezdted írni a 2012 blogot? Mintha nem is az lenne a probléma, hogy gyarlóak az emberek... Talán az irányítók nem az emberi gyengeségeink miatt tudnak minket irányítani? Egyedül ezen a fronton tudjuk ellenük felvenni a kesztyűt, már amennyiben tényleg akarjuk. Én akarom, aztán mindenki oda áll, ahova csak akar.

marioatreides 2012.02.13. 15:30:45

Tolvajt megakadályozni, hogy elvegye a pénzedet, az lopás? Ha valaki azt mondja neked, hogy csak akkor enged be a lakásodba, ha fizetsz neki, de te elslisszolsz mellette, az lopás?

Inlakesh 2012.02.13. 15:53:17

A kérdésedre a válasz természetesen az, hogy nem. Csak azt felejted el, hogy a BKV nem a te lakásod. Még egyszer: ha nem akarsz fizetni, hogy ne tudjanak téged meglopni, akkor ne fizess, viszont ne is vedd igénybe a pocsék tömegközlekedést. Szerinted, ha egy boltból a boltvezető 2-3 millió forintot sikkaszt, akkor a te 2-3 ezer forintos lopásod nem árt a cég tulajdonosának? Tehetsz ideológiát a dolog mögé, de akkor is helytelen az álláspontod.

cath 2012.02.13. 19:44:59

A BKV-ban valóban nem csak a jegyek árát fizetik ki prémiumra a felsővezetésnek, hanem minden mást is, amit csak kap(ott) pl az önkormányzattól ez a nagyszerű cég. Nekem is meggyőződésem, hogy többre jutnánk, ha kimondottan a vezetőnek fizetne mindenki 100 ft-ot minden utazás alkalmával (és mondjuk ő felelne a buszáért), garantáltan jobb állapotban lenne a busz is meg a vezetője is- és az utasok is elégedettebbek lennének. bűn/nem bűn.... Énis többnyire lógok. ráadásul 2gyerekkel. Mivel még nem láttam olyat, hogy az egy db jaóózsikát oviba kisérő fél utcányi barnabőrűektől kértek volna bármit is. Én egyedül kisérem a 2 gyereket és csak akkor veszem igénybe a tömegközlekedést, ha késésben vagyunk/vagy kurvahideg van. 1 jegyem van. ha kell lyukasztom. De sokszor volt hogy hozzám odajönaz előtte kilyukasztott jegyért, eltépi, az üléseken terpeszkedő kisebbségi huszonéves hízott bandát meg kikerüli. Szóval amig nem fizet mindenki, nem érzem annak a sürgető súlyát, hogy egyszer-egyszer amikor használom, akkor én mindig fizessek is. Sajnálatos, de van erre megoldás. Máshol szintemindenhol. Nem is kerül egy hatod fizetésbe a bérlet.... A budapesti tömegközlekedés egy oyan 3-4 ezer ftos felnőttbérletből kijönne ha nem lopnák el a cég háromnegyed bevételét a vezetők és sleppjük...

zui 2012.02.13. 20:00:03

Inlakesh, az igazság odaát van, itt csak tőr-vények és bábszínház vagyon.:) No jó, én sem bliccelnék, de csak azért nem tenném, mert nehezen viselem a lefülelést.:)

2012 2012.02.14. 09:20:57

Azt felejted el, hogy a cég tulajdonosa is én vagyok.

Inlakesh 2012.02.14. 10:32:58

Nem, te csupán társtulajdonos vagy velem együtt, és én nem szeretem, ha a tulajdonos társam meglopja a cégünket, és ezzel együtt engem. Rúgjuk ki a korrupt vezetést, ha tudjuk, de nehogy már mi lopjuk meg a céget. Nem bántás képpen mondom, de a véleményed emlékeztet gyerekkori önmagamra: "De a másik gyerek is vett a csokiból ebéd előtt, nem csak én!" Ha nem akarsz a cégben résztulajdonos lenni, akkor idegenítsd el az üzletrészed, bár ehhez sajnos le kell mondanod a magyar állampolgárságról. :D

cath 2012.02.14. 19:01:29

szerintem elidegenítették azt már vagy 5szörösen a kormányaink.....(már tőlünk tulajdonosoktól- mellesleg ha tulaj LENNÉL, akkor szavazhatnál az évértékelő gyűlésen, hogy a mostani vezetés ne prémiumot kapjon hanem vagyonelkobzást a rossz menedzselésük okozta károkat ellensúlyozandó-de én egy bérlet mellett se láttam meghívót a taggyűlésre....)

steinerista 2012.02.14. 19:36:09

Inlakesh, már elég a viccelődésből. A BKV, mint állami cég lop meg mindannyiunkat (adófizető mindannyiunkat), nem pedig a bliccelő a BKV-t. Jegyáremelések pedig ha megnézed, ciklikusan vannak. Ha nem lógna senki, akkor az inflációra, benzinárakra, kamatemelésre fognák. Ha figyeled a metrót, láthatod, hogy rengeteg ellenőr áll a bejáratoknál évek óta. Nem egyszerű a metrón lógni, mégis az utóbbi években egyre rosszabb a BKV helyzete. Éjszakai buszon a belvárosban lógni szinte lehetetlen a priuszos ellenőr-hordáktól. Szerintem manapság már nem lehet annyira bliccelni, mint anno, ezt nem vitathatod. Mégis egy ilyen mesterséges kómába került a BKV. Ha bliccelőket okolod, vak vagy. Ja és ellenőrök: tényleg rengeteg van, mégis csak ráásítanak a lejárt bérletemre. Sokszor pillantásra sem méltatnak. A buszokon, ahogy Cath is írta, igen szelektíven ellenőriznek minket. Ezek fizetésébe sem vagyok beleadni. Kezdj el lógni sürgősen, ne támogasd pénzzel ezeket. Nem ezért fog majd emelkedni a jegyár és nem ezért ocsmány a járatok állapota. Gondolkodj.

Inlakesh 2012.02.14. 21:38:53

Írtam szép hosszú kommentet, de inkább kitöröltem. Én írtam A-ról, ti pedig beszéltek B-ről. Ez nem vita, hanem elbeszélés egymás mellett. Fölösleges szócséplés...

2012 2012.02.15. 09:27:43

"Ez nem vita, hanem elbeszélés egymás mellett. Fölösleges szócséplés..." - nagyjából egyetértek, főleg, hogy a bejegyzés nem is a bliccelésről szólt, hanem kombinatorikáról.

Inlakesh 2012.02.15. 16:33:23

"nagyjából egyetértek, főleg, hogy a bejegyzés nem is a bliccelésről szólt, hanem kombinatorikáról." - Ez mondjuk jogos.

steinerista 2012.02.15. 17:33:39

Kiderült, hogy a lógás izgalmasabb a kombinatorikánál :)

aaaaaNiki 2012.02.16. 08:46:07

Mivel csak elment a beszélgetés a bliccelés felé, íme: http://modoros.blog.hu/2012/02/15/hogyan_blicceljunk_sikeresen?utm_source=ketrec&utm_medium=link&utm_content=2012_02_16&utm_campaign=index Ennyi.

2012forum 2012.02.16. 11:15:07

Az "örökjegyet" mi már 2001-ben feltaláltuk. (Arra utaltam a bejegyzésben.) Lényege az olvashatatlanul halvány, elmosódott nyomat. Így ellenőrzésenként kerül 320 forintba a "bérletünk". 2004-ben vettem biciklit, azóta nem használtam ilyet.

steinerista 2012.02.16. 21:48:09

Niki, igen, én is láttam ezt az írást. Első gondolatom az volt, hogy itt kapott ihletet :D (egyébként biztos vagyok benne)

aaaaaNiki 2012.02.17. 11:16:51

Hát.... érdekesnek találnám, ha a modorosblog itt nézelődne.... :/

spike 2012.02.24. 12:13:48

hm... nálam az elmosódott jegy nem jött be. tavaly már úton voltam hazafelé, egy megállóra voltam a nyugatitól és elkaptak... pedig a moszkva téren jegyet akartam venni, csak indult a vonat. természetesen le is késtem az ellenőrökkel való beszélgetés miatt :D

2012 2012.02.24. 15:29:12

Miért "kaptak el"? Mert az ő szar jegykezelőjükben nem cserélik a festékszalagot?

spike 2012.02.25. 14:23:18

Nem volt kedvem leállni vitázni, mert perceken belül indult a vonat. Nyilván ha eljátszom a felháborodott utast, aki fizetett a jegyért és mégis meg akarják büntetni, akkor más lett volna a helyzet. Az a vicc, hogy itthon nem büntettek még meg bliccelésért, de egy évben egyszer felmegyek Pestre és ott igen :) Végül el lett intézve másképpen.

palalap 2012.03.18. 12:23:58

Üdv! Kicsit kutyulva vannak a fogalmak, a 9*9*9 és 9*8*7 az a variációk száma (ism., ill. ism. nélk.), amit meg 84-ként kihozol, s amire vadászol az elejétől fogva, az a kombinációké (ism. nélk.).
süti beállítások módosítása